Parempaa Elämää on MSD Finlandin terveyden ja hyvinvoinnin palvelu, johon on koottu tietoa kuluttajille, potilaille ja terveydenhuollon ammattilaisille.

Univaje syö laihdutuskuurin tehoja

Liiasta rasvasta eroon haluavien ei kannata nipistää yöunistaan, yhdysvaltalaistutkijat ovat havainneet. Univajeessa laihduttavien keho kyllä kevenee, mutta polttaa rasvaa huonommin kuin riittävästi nukkuvien.

Tutkijat tekivät havaintonsa kokeessa, jossa kymmenen lievästi tai merkittävästi ylipainoista vapaaehtoista laitettiin vähäkaloriselle dieetille kahteen eri otteeseen. Ensimmäisellä kerralla osallistujat viettivät 14 päivää laboratoriossa ja saivat nukkua 8,5 tuntia yössä. Toisella jaksolla unijakso rajattiin 5,5 tuntiin.

Pitkään nukkuessaan osallistujat laihtuivat kolmisen kiloa, mistä noin puolet oli rasvaa ja puolet muuta massaa, kuten proteiineja. Lyhyiden unien jaksolla he laihtuivat yhtä paljon, mutta pudotetusta painosta vain runsaat puoli kiloa oli rasvaa.

Riittävät yöunet myös mahdollisesti auttoivat nälän hillitsemisessa, tutkijat havaitsivat. Pitkien unien jaksolla osallistujien kehon greliinihormonin pitoisuus pysyi tasaisena, mutta univajeen aikana pitoisuus kasvoi.

Suuren greliinipitoisuuden on osoitettu mm. vähentävän energian kulutusta sekä lisäävän nälkää ja syömistä.

Tulokset pitää vielä varmistaa uusissa tutkimuksissa, mutta ne vahvasti viittaavat siihen, että unen määrä voi vaikuttaa dieetin lopputulokseen. Tutkimus julkaistiin Annals of Internal Medicine -lehdessä.

Uutispalvelu Duodecim
(Annals of Internal Medicine 2010)
http://www.annals.org/

Copyright Duodecim 2010. Kaikki oikeudet pidätetään. Materiaalin uudelleen julkaisu ja edelleen levittäminen on kielletty ilman kirjallista lupaa.

Takaisin