Tutkimus: 800 grammaa päivässä ideaali kasvis- ja hedelmäannos

Uutiset1.3.2017Uutispalvelu Duodecim

Kasvispainotteinen ja paljon hedelmiä sisältävä ruokavalio ehkäisee sydän- ja verisuonitauteja, pienentää syöpäriskiä ja pidentää elinikää, lähes sadan tutkimuksen meta-analyysi vahvistaa. Suurimmat hyödyt saa syömällä niitä noin 500–800 grammaa päivittäin.

Verrattuna tuskin lainkaan hedelmiä ja kasviksia käyttäviin 800 grammaa päivittäin nauttivien riski sairastua sepelvaltimotautiin oli 24 prosenttia pienempi, aivoverenkiertohäiriöön 33 prosenttia pienempi, sydän- ja verisuonitautioireisiin 28 prosenttia pienempi ja syöpään 14 prosenttia pienempi. Riski menehtyä seurannan aikana oli sekin 31 prosenttia pienempi, tulokset osoittivat.

Kasvisten ja hedelmien hyödyt alkoivat näkyä jo huomattavasti alhaisemmilla kulutustasoilla ja vaikutukset suurenivat mitä enemmän niitä söi. Jokainen 200 gramman lisäys kulutuksessa näkyi noin 8–18 prosenttia pienempänä sydän- ja verisuonitautien ja 3–4 prosenttia pienempänä syövän riskinä. Vaikutukset eivät kuitenkaan enää kasaantuneet 800 gramman päiväannoksen jälkeen.

Sydänoireiden ehkäisyssä hyviä olivat mm. omena, päärynä, salaatit, kaalit ja sitrushedelmät. Syöpäriskiä pienensivät vihreät ja keltaiset vihannekset sekä kaalit.

Tutkimus julkaistiin International Journal of Epidemiology -lehdessä.

Uutispalvelu Duodecim

(International Journal of Epidemiology 2017;1–28)

http://dx.doi.org/10.1093/ije/dyw319

Artikkelin tunnus: uux21445 (201731)© 2017 Duodecim

Takaisin