Parempaa Elämää on MSD Finlandin terveyden ja hyvinvoinnin palvelu, johon on koottu tietoa kuluttajille, potilaille ja terveydenhuollon ammattilaisille.

Liikunta estää niska- ja selkäkipuja - lihavuus lisää

Viikoittainen liikunta voi ehkäistä pitkäaikaisten niska-, hartia- ja ala-selkäkipujen kehittymistä, norjalaistutkimus varmistaa. Liikakilot puolestaan altistavat kivuille, he raportoivat American Journal of Epidemiology -lehdessä.

Norjalaisten tutkimukseen osallistui 30 000 miestä ja naista, joilla ei ollut niska-, hartia- tai ala-selkäkipuja tutkimuksen alkaessa vuosina 1984-1986. Kroonisten kipujen yleisyys selvitettiin vuosina 1995-1997.

Aineisto osoitti alaselkäkivut harvinaisemmiksi miehillä ja naisilla, jotka harrastivat viikoittain liikuntaa. Myös niska- ja hartiakivut olivat heillä harvinaisempia kuin osallistujilla, jotka eivät harrastaneet säännöllistä liikuntaa.

Pitkäaikaiset kivut olivat sen sijaan noin viidenneksen yleisempiä lihavilla kuin normaalipainoisilla osallistujilla. Lihavuuteen liittyvä riski pieneni jokin verran, jos henkilö harrasti vähintään tunnin liikuntaa joka viikko, mutta täysin riski ei hävinnyt heiltäkään.

Tulokset vahvistavat näkemystä, jonka mukaan fyysisesti passiivinen elämäntapa ja ylipaino ovat keskeisiä ja ehkäistävissä olevia niska-, hartia- ja alaselkäkipujen riskitekijöitä.

Uutispalvelu Duodecim

(American Journal of Epidemiology 2011:doi:10.1093/aje/kwr087)

http://aje.oxfordjournals.org/content/early/2011/06/01/aje.kwr087.abstract

Takaisin