Terveellinen ruokavalio auttaa välttämään dementian
Syömällä terveellisesti voi mahdollisesti pienentää riskiään sairastua Alzheimerin tautiin. Riskiä pienentää ruokavalio, jossa on runsaasti mm. kalaa, pähkinöitä, tomaatteja ja muita vihanneksia, siipikarjaa ja hedelmiä ja vähänlaisesti punaista lihaa, rasvaisia maitotuotteita ja voita.
Todennäköisesti ruokavalion vitamiinit ja rasvat selittävät havainnot, tutkijat kirjoittavat.
Tiedot perustuvat tutkimukseen, jossa yli kahtatuhatta yli 65-vuotiasta newyorkilaista seurattiin keskimäärin neljän vuoden ajan. Dementian kehittymistä selvitettiin useita kertoja seurannan aikana. Alzheimerin tauti todettiin 250 osallistujalla.
Tulokset ovat uusin lisätodiste ruokavalion vaikutuksista monien sairauksien kehittymiseen. Dementian riskiin kuitenkin vaikuttaa ruokavalion lisäksi moni muukin seikka, joten tuloksista osa selittynee tekijöillä, joita tässä tutkimuksessa ei huomioitu.
Tutkimus julkaistiin Archives of Neurology -lehdessä.
Lähteet
Uutispalvelu Duodecim
(Archives of Neurology 2010;67;doi:10.1001/archneurol.2010.84)
http://archneur.ama-assn.org/
Copyright Duodecim 2010. Kaikki oikeudet pidätetään. Materiaalin uudelleen julkaisu ja edelleen levittäminen on kielletty ilman kirjallista lupaa.
Julkaistu 15.4.2010
Muut artikkelit
Krooninen unettomuus voi olla kohtalokasta (2.9.2010)
Syöpä ja syöpäkuolemat lisääntyvät 70 % vuoteen 2030 mennessä (18.6.2010)
Terveellinen ruokavalio auttaa välttämään dementian (15.4.2010)
Tulehduskipulääkkeiden käyttö saattaa pienentää Parkinsonin taudin riskiä (6.4.2010)
Jalkapallo-ottelut eivät sittenkään lisää fanien sydänkohtauksia (18.3.2010)
Elintapojaan viilaavat ehkäisevät sydänoireiden toistumista (1.3.2010)
Masennuslääkkeet mahdollisesti korjaavat aivohalvauksen tuhoja (15.2.2010)
Musiikkiterapia voi lievittää tinnitusoireita (29.1.2010)
Herkuttele joulupyhinä ilman närästystä (22.12.2009)
Vahvat lantionpohjalihakset parantavat virtsanpidätyskykyä (30.11.2009)

