Parempaa Elämää on MSD Finlandin terveyden ja hyvinvoinnin palvelu, johon on koottu tietoa kuluttajille, potilaille ja terveydenhuollon ammattilaisille.

Ota elämäsi omiin käsiisi - tunnista tyypin 2 diabeteksen riskitekijät!

Noin puolet tyypin 2 diabetesta sairastavista ei tiedä taudistaan, sillä se etenee hitaasti eikä usein anna vuosikausiin oireita ulospäin. Tyypin 2 diabetes on vakava sairaus, jonka puhkeamiseen elintavat vaikuttavat merkittävästi. Keskivartalolihavuus, kohonnut verensokeri, tupakointi ja perinnölliset tekijät ovat suurimpia tyypin 2 diabetekselle altistavia tekijöitä.

Tyypin 2 diabeteksen suurimpaan riskiryhmään kuuluvat keski-ikäiset ja sitä vanhemmat henkilöt. Nykyisin sitä esiintyy kuitenkin myös yhä nuorempien keskuudessa. Voidaankin puhua Suomen nopeimmin yleistyvästä kansansairaudesta. Diabetekselle altistavat riskitekijät tunnetaan hyvin; elintapamuutoksilla sen syntyyn voidaan vaikuttaa tehokkaasti.

Panosta painonhallintaan

Keskivartalolihavuus on yksi tyypin 2 diabeteksen suurimmista riskitekijöistä. Vyötärölle kertynyt rasvakudos on erityisen vaarallinen terveydelle, koska rasva on silloin sijoittunut sisäelimien ympärille. Painonhallintaan kannattaa siis panostaa. On hyvä muistaa, että tyypin 2 diabeteksen riskitekijät kulkevat käsi kädessä useiden sydän- ja verisuonitaudeille altistavien tekijöiden kanssa.

Tyypin 2 diabeteksen ehkäisyyn ei tarvita erikoisruokavaliota; normaali, terveellinen ruokavalio riittää vallan mainiosti. Kuituja kannattaa suosia, sillä ne pitävät verensokeriarvot tasapainossa ja vähentävät rasvojen imeytymistä. Kasviksia ja marjoja tulisi syödä noin puoli kiloa päivässä.

Liikuntaa - hyötyliikunta mukaan lukien - tulisi harrastaa noin puoli tuntia päivässä. Liikunnan ei tarvitse olla yhtäjaksoista, jo kymmenen minuutin tai vartin jaksot riittävät.

Kohonnut verensokeri voi olla diabeteksen ennusmerkki

Lievästi koholla oleva verensokeri voi pikku hiljaa kehittyä diabetekseksi. Raskauden aikainen heikentynyt sokerinsietokyky tai raskausdiabetes on erittäin suuri tyypin 2 diabeteksen riskitekijä. Suurimmillaan riski on välittömästi raskauden jälkeen.

Diabetes on perinnöllistä

Mikäli lähisuvussa on diabeetikoita, riskitekijöihin kannattaa kiinnittää erityisen suurta huomiota. On myös hyvä muistaa, että tyypin 1 ja tyypin 2 diabeteksella on yhteys. Tyypin 1 diabeetikoilla on suvussaan tavallista enemmän tyypin 2 diabetesta ja toisinpäin.

Nuku riittävästi

Tiesitkö, että yöunen pituus vaikuttaa verensokeriin? Jo viikon jatkunut muutaman tunnin univaje alkaa häiritä insuliinin toimintaa elimistössä vakavasti. Tarpeeksi pitkä yöuni (aikuisilla yleensä 7–9 tuntia) vaikuttaa myös ruokahalua vähentävästi, sillä valvominen lisää ruokahalua kiihottavia hormoneja.

Lopeta tupakointi

Tyypin 2 diabeteksen riskiryhmään kuuluville tupakointi on erityisen vaarallista, sillä nikotiini supistaa verisuonia ja altistaa siten verenkierto-ongelmille ja sepelvaltimotaudille. Tupakointi lisää sairastumisriskiä peräti 40 prosentilla. Tupakoinnin lopettaminen merkitsee siis riskin oleellista pienenemistä ja parantaa insuliinin hyödyntämistä kudoksissa.

TESTAA OMA DIABETESRISKISI

Tyypin 2 (aikuistyypin) diabetes on vakava ja perinnöllinen sairaus, jonka puhkeamiseen elintavat vaikuttavat merkittävästi. Liikapaino, etenkin vyötärölihavuus, vähäinen liikunta, väärät ruokatottumukset ja tupakointi lisäävät sairastumisriskiä.

Oman sairastumisriskisi voit arvioida helposti Diabetesliiton julkaisemalla riskitestillä.

> Uskomuksia ja luuloja tyypin 2 diabeteksesta

03-2013-JAN-2011-FIN-2718-W

Takaisin