Parempaa Elämää on MSD Finlandin terveyden ja hyvinvoinnin palvelu, johon on koottu tietoa kuluttajille, potilaille ja terveydenhuollon ammattilaisille.

Terveellisen muutosten toteuttaminen

Jotkut elämäntapamme saattavat olla haitallisia terveytemme ja tyypin 2 diabeteksen kannalta. Vanhojen tapojen muuttaminen on joskus vaikeaa.

lifestyle_habits_north

Tyypin 2 diabetesta sairastavien on tärkeää opetella syömään terveellisesti ja liikkumaan riittävästi. Nämä keinot auttavat pitämään verenglukoosin sopivalla tasolla. Elämäntapojen muutos tapahtuu yleensä viiden vaiheen kautta:

  1. Tiedostamattomuus — Et ole edes ajatellut elintapojesi muuttamista.
  2. Oivaltaminen — Oivallat, että tapojen muuttamisesta voi olla hyötyä.
  3. Valmius — Olet valmis toimimaan.
  4. Toiminta — Otat askeleita kohti terveellisempää elämäntapaa.
  5. Ylläpito — Olet tehnyt terveellisiä muutoksia ja pyrit nyt säilyttämään saavutuksesi.

Kun mietit omaa suhtautumistasi terveellisiin elämäntapoihin, missä vaiheessa olet? Kun olet tunnistanut tämänhetkisen suhtautumistapasi, voit alkaa edetä kohti terveellisempää elämäntapaa.

Kohti terveellisempiä elämäntapoja

  • Määritä painolle ja liikunnalle tarkat, saavutettavissa olevat tavoitteet. Keskustele lääkärin kanssa ja varmista, että tavoitteet ovat realistiset.
  • Jaa suuri tavoite pienemmiksi vaiheiksi. Aloita esimerkiksi 5–10 minuutin kävelylenkeillä kolmesti viikossa ja lisää sitten lenkkien pituutta ja tiheyttä asteittain.
  • Tee elämäntapaasi liittyviä muutoksia, joiden kanssa pystyt elämään loppuelämäsi. Tällainen muutos on esimerkiksi annoskokojen hallinta.
  • Tunnista tekijät, jotka laukaisevat sinussa epäterveellistä käyttäytymistä ja suunnittele, miten voit jatkossa välttyä sellaisilta tilanteilta.
  • Palkitse itsesi erityisten välitavoitteiden saavuttamisesta ja etenemisestä kohti terveellisempiä elämäntapoja.
  • Hae tukea. Kerro ystäville ja perheellesi suunnitelmastasi hoitaa tyypin 2 diabetestasi paremmin. Puhu heidän kanssaan, kun tarvitset tukea.
  • Varaudu esteisiin ja takaiskuihin – ja opettele selviämään niistä ja jatkamaan eteenpäin.
  • Ole positiivinen. Tyypin 2 diabetes on haastava kumppani. Arvosta itseäsi siitä, että yrität parantaa elämäntapojasi.

Lue Terveellisten ruokailutottumusten merkitys - ja Päivittäinen liikunta -osioista, miten voit aloittaa terveellisten muutosten toteuttamisen elämässäsi.

DIAB-1194063-0000 8/2016