D-vitamiinin hyödyt
Miten D-vitamiini auttaa suojaamaan osteoporoosipotilaita murtumilta ja kaatumisilta 1
D-vitamiinin 800 IU vuorokausiannoksen on osoitettu vähentävän lonkkamurtumariskiä 26 % ja ei-nikamamurtumariskiä 23 % 1
Analyysi, joka käsitti 12 kaksoissokkoutettua, satunnaistettua, kontrolloitua kliinistä tutkimusta, joissa potilaat saivat D-vitamiinia pieninä (400 IU/vrk) tai suurina (700-800 IU/vrk) annoksina 1
|
|
n=19 114, CI = luottamusväli
Mukailtu lähteestä Bischoff-Ferrari HA, et al. JAMA. 2005; 293:2257–2264.
Riittävä D-vitamiinitaso voi auttaa kasvattamaan lihasvoimaa, parantamaan tasapainoa ja alaraajojen toimintaa sekä vähentämään kaatumisia 2,3
Meta-analyysi, joka käsitti 5 D-vitamiinitutkimusta, osoitti kaatumisten vähentyneen yhteensä 22 % D-vitamiinilisää saaneiden ryhmässä verrattuna ryhmään, joka ei saanut D-vitamiinilisää 2
5 kuukautta kestänyt vertaileva tutkimus 2 pitkäaikaishoitokodissa olevilla iäkkäillä riskipotilailla (n=124), jotka saivat D-vitamiinia 800 IU vuorokaudessa tai lumelääkettä, osoitti, että D-vitamiiniryhmässä:
- Kaatumisia esiiintyi suhteessa 72 % vähemmän
- Esiintyi vähemmän kaatumisia - 20%: lla vs 44%: lla lumelääkettä saaneista.
- Bischoff-Ferrari HA, Willett WC, Wong JB, et al. Fracture prevention with vitamin D supplementation. JAMA. 2005;293:2257-2264.
- Bischoff-Ferrari HA, Dawson-Hughes B, Willett WC, et al. Effect of vitamin D on falls: a metaanalysis. JAMA. 2004;291:1999-2006.
- Broe KE, Chen TC, Weinberg J, et al. A higher dose of vitamin D reduces the risk of falls in nursing home residents: a randomized, multi-dose study. J Am Geriatr Soc. 2007;55:234-239.

