Parempaa Elämää on MSD Finlandin terveyden ja hyvinvoinnin palvelu, johon on koottu tietoa kuluttajille, potilaille ja terveydenhuollon ammattilaisille.

Migreenipäiväkirja itsehoidon apuna

Pidä migreenipäiväkirjaa

Tee kaikki voitavasi harventaaksesi migreenikohtausten esiintymistiheyttä.

Migreenipäiväkirjan pitäminen on erinomainen tapa auttaa lääkäriäsi tai muita terveydenhuollon ammattilaisia hoitamaan migreeniäsi tehokkaasti. Migreenipäiväkirja auttaa myös sinua itseäsi ymmärtämään paremmin sairautesi laukaisevia tekijöitä ja erityispiirteitä.

Tee kaikki voitavasi harventaaksesi migreenikohtausten esiintymistiheyttä.

  • Vältä laukaisevia tekijöitä
  • Huolehdi säännöllisestä ruokailusta
  • Noudata säännöllistä nukkumisrytmiä
  • Liiku säännöllisesti, harrasta erityisesti vähemmän rasittavia lajeja kuten kävelyä, pyöräilyä ja uintia
  • Kehitä keinoja stressin vähentämiseksi (esim. harrastukset, biopalautehoito, rentoutumisharjoitukset)

Migreeni on vuosia ollut "näkymätön" sairaus, jota ei ole hoidettu riittävästi ja joka ei ole saanut oikeaa diagnoosia. Mutta nykyään, kun lääketieteellinen tutkimus tuottaa uutta tietoa, sekä lääkärit että muut terveydenhuollon ammattilaiset pystyvät paremmin nimeämään ja hoitamaan tätä sairautta. Migreenipäiväkirja voi olla tähän hyvä apuväline.

Migreenihoitojen ymmärtäminen

Käytettävissäsi on nykyisin entistä enemmän vaihtoehtoja, jotka auttavat sinua saamaan tarvitsemasi lievityksen migreeniin. Kysy lääkäriltäsi tai muulta terveydenhuollon ammattilaiselta, mitä vaihtoehtoja - sekä lääkitystä että lääkkeetöntä hoitoa - sinulle on tarjolla. Huolehdi siitä, että otat lääkkeesi aina tarkoin annettujen ohjeiden mukaan. Muista: on tärkeä seurata, miten lääkitys tehoaa sairauteesi. Tässä sinua auttaa migreenipäiväkirja. Jos sinulla on kysyttävää migreenistä tai sen hoito-ohjelmasta, muistathan kysyä niistä lääkäriltäsi tai muulta terveydenhuollon ammattilaiselta.